The sanctification of the polis by performative Epiphany celebrations in contemporary Slovakia (The Magi Cortege and the Caroller’s “Walking with the Star”)

Ключевые слова: визуализация религиозного праздника, городское пространство, Богоявление, волхвы, три царя, перформативные практики, Словакия

Аннотация

Статья посвящена семиотической интерпретации визуальных форм празднования Богоявления в современной Словакии. В первой части исследования автор анализирует городскую традицию празднования Богоявления в форме Шествия Трёх Царей. Праздник возник в Милане как реакция на утрату городом реликвий Волхвов из-за их переноса в Кёльн. Далее исследование концентрируется на возрождении праздника в Центральной Европе, обращая внимание прежде всего на его визуальную структуру. Положение Царей, сидящих на лошадях или верблюдах, буквально меняет точку зрения присутствующих: чтобы увидеть Царей, они должны поднять головы. Кроме того, маленькие носители звёзд, репрезентирующих искры «кометы», ведущей в Вифлеем, увлекают взгляды зрителей вверх с помощью длинных шестов, на которых они несут свои звёзды. Это возвышение взгляда над общим оптическим горизонтом является физическим аналогом движения человеческой души, которое даёт ей возможность заново пережить хорошо известное событие. Вторая часть исследования посвящена «Хождению со звездой» колядующих и раскрывает древнее происхождение этого обычая. Учитывая «царские» мотивы, которые содержит обычай (колядующие сообщают о Царях вместо Волхвов), автор приходит к выводу, что нынешняя вербальная и перформативная форма обряда могла быть зафиксирована только после того, как культ Трёх Царей был установлен в Кёльне путём коронации мощей Волхвов в 1200 году. Текстовая аналогия колядок с Книгой гимнов 1430 года закрывает верхний интервал датировки, из чего мы заключаем, что инвариант колядок, сохранившийся по всей Словакии, стабилизировался в XIII–XIV веках. Тем не менее, Цари сохраняют качества Волхвов, поскольку их исполнители используют сакраментальные вещества ладана и мирры, а также мел, которым они отмечают дверь с формулой благословения наступающего солнечного года и очередного года с момента Рождества Христова.

Биография автора

A. A. Hlaváčová, Словацкая академия наук

DOI: https://doi.org/10.34680/vistheo-2024-6-1-77-101

Anna A. Hlaváčová
Centre of Social and Psychological Sciences,
Slovak Academy of Sciences, Bratislava, Slovakia
anna.a.hlavacova@gmail.com
ORCID: https://orcid.org/0009-0008-4439-4132 

Abstract
The first part of the study reflects the urban Epiphany phenomenon of Three Kings cortege. The festivity originated in Milano as a response to the city’s loss of the Magi relics by their transfer to Cologne. The study afterwards concentrates on the revival of the festivity in Central Europe, evoking its structure: The position of the Kings sitting on horses or camels literally changes the point of viewers. To see the Kings, they must raise their heads. Similarly, the little starbearers, representing the sparkles of the comet leading to Betlehem, attract the gazes of the audience upwards by the long poles on which they carry their stars. This elevation of one’s sight above the common optical horizon does something similar to the human soul giving it the opportunity to experience the well-known anew. The second part of the study is devoted to the carollers’ “Walking with the Star”, and reveals this custom’s ancient origin. Given the royal motifs it contains – the carollers speak of the Kings instead of Magi – the author concludes that its present verbal and performative form could have been fixed only once the cult of the Three Kings had been established in Cologne with the coronation of the Magi relics in 1200. The textual analogy of the performance with the Hymn Book from 1430, closes the upper interval of the dating, out of which we conclude that the carolling invariant preserved all around Slovakia stabilized in the 13th–14th centuries. Nevertheless, the Kings maintain the qualities of the Magi as their performers use the sacramentals of frankincense and myrrh, but also the chalk with which they mark the door with the blessing formula for the oncoming solar year as well as the year since the birth of Christ.

Keywords: visualization of religious holiday, urban space, Epiphany, Magi, Three Kings, Slovakia

Funding: the research was published as a part of the project “Magi in art of Slovakia. Interdisciplinary studies in cultural tradition and communication”, APVV-15-0526.

References

Bogatyrev 1971 – Bogatyrev J. The Functions of Folk costume in Moravian Slovakia. Paris, 1971.

Borovský 2014 – Borovský T. Svátky a slavnosti středověkého města. Slavnosti, ceremonie a rituály v pozdním středověku. Praha, 2014.

Dvořák 2004 – Dvořák P. Pod Osmanskou hrozbou. Bratislava, 2004.

Frolec 2001 – Frolec V. Vánoce v české kultuře. Praha, 2001.

Horníčková 2009 – Horníčková K. In Heaven and on Earth: Church Treasure in Late Medieval Bohemia. Budapest, 2009.

Pašteka et al. 2018 – Pašteka J., Kováč Adamov M., Maťovčík A. Slovenské ľudové betlehemské hry. Martin, 2018.

Ruščin 2017 – Ruščin P. Piesne s trojkráľovou tematikou v slovenských tlačených a rukopisných kancionáloch 17–19. storočia. Musicologica Slovaca. 2017. Vol. 8 (34). Pp. 55–68.

Schranil 1916 – Die sogenannten Sobieslaw’schen Rechte. Ein Prager Stadtrechtsbuch aus dem 15. Jahrhundert. Ed. by R. Schranil. München, 1916.

Slivka, Slivková 1994 – Slivka M. Slivková O. Vianočné hry v Spišskej Magure. Bratislava, 1994.

Slivka 2002 – Slivka M. Slovenské ľudové divadlo. Bratislava, 2002.

Staud 1986 – Staud G. Fontes Ludorum Scenicorum in Scholis S.J. Hungariae. Pars secunda (1561–1773). Budapest, 1986.

Urbancová 2018 – Urbancová H. Trojkráľové piesne a koledy v slovenskom repertoári z ústnej tradície.” Musicologica Slovaca. 2018.Vol. 9 (35). Pp. 222–235.

Varšo 2014 – Varšo M. Jezuitské divadlo v Spišskej Kapitule. Divadelné drámy z polovice 17. storočia. Slovenské divadlo. 2014. Vol. 62. 2. Pp. 188–202.

About author

Anna A. Hlaváčová
PhD, Researcher
Centre of Social and Psychological Sciences
Slovak Academy of Sciences
56, Šancova St., Bratislava, 811 05, Slovakia
E-mail: anna.a.hlavacova@gmail.com

For citation:
Hlaváčová A. A. The sanctification of the polis by performative Epiphany celebrations
in contemporary Slovakia (The Magi Cortege and the Caroller’s “Walking with the Star”). Journal of
Visual Theology. 2025. Vol. 7. 1. Pp. 89–117. https://doi.org/10.34680/vistheo-2025-7-1-89-117

Опубликован
2025-06-26
Как цитировать
Hlaváčová, A. A. (2025). The sanctification of the polis by performative Epiphany celebrations in contemporary Slovakia (The Magi Cortege and the Caroller’s “Walking with the Star”). Визуальная теология, 7(1), 89–117. извлечено от http://www.visualtheology.ru/index.php/journal/article/view/151
Раздел
Статьи
Просмотров
0
Скачиваний
0