L’UNIVERSITÉ HIÉROTOPIQUE COMME UNE PART DE L’ARCHITECTURE SACRÉE DANS L’HISTORIOGRAPHIE D’ISAAC NEWTON

  • K. S. Sharov Институт биологии развития имени Н. К. Кольцова Российской академии наук, Москва, Россия
Ключевые слова: иеротопия, иеротопический университет, Иерусалимский Храм, античная архитектура, священная архитектура, древнееврейская архитектура, Пританей, Исаак Ньютон, герметизм

Аннотация

В данной статье проанализировано историографическое исследование Исааком Ньютоном истории, архитектуры, церемоний Иерусалимского Храма, библейских пророчеств, касающихся его, и влияния древнееврейской священной архитектуры на античные архитектурные традиции. Автор показывает, что для Ньютона храм – это иеротопический университет: это справедливо как для древнееврейского Храма, так и для античных и восточных языческих храмов. Эти иеротопические университеты должны были передать потомкам знание о структуре мира и основные религиозные идеи. Данное знание было зашифровано с помощью сакральных архитектурных иероглифов. Для Ньютона Скиния и оба Храма были предшественниками пританейской эллинистической культурной и религиозной традиции, представляя Вселенную, гелиоцентрическую Солнечную систему, точные астрономические данные о созвездиях, звёздах и Млечном Пути, о положении нашей Солнечной системы в Млечном Пути, о структуре и единстве материи и взаимных превращениях вещества – мир, известный древним и переданный их потомкам в иероглифах Иерусалимского Храма, а впоследствии – и античных языческих храмов.

Биография автора

K. S. Sharov, Институт биологии развития имени Н. К. Кольцова Российской академии наук, Москва, Россия

DOI: https://doi.org/10.34680/vistheo-2019-1-70-88

Konstantin Sharov
L’Institut de biologie du développement Koltsov
de l’Académie des sciences de Russie, Moscou
const.sharov@mail.ru
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4784-0333

Abstract
Cet article analyse la recherche historiographique d’Isaac Newton sur l’histoire, l’architecture, les cérémonies de Temple de Jérusalem, les prophéties bibliques le concernant et l’influence de l’architecture sacrée hébraïque sur les traditions architecturales anciennes. L’auteur manifeste que pour Newton un temple ancien est une université hiérotopique : c’est vrai pour le Temple de Jérusalem et les temples païens antiques et orientaux. Ces universités hiérotopiques devaient transmettre aux descendants la connaissance de la structure du monde et les idées religieuses de base. Cette connaissance a été cryptée à l’aide des hiéroglyphes architecturaux sacrés. Pour Newton, le Tabernacle et les deux Temples ont été les précurseurs de la tradition culturelle et religieuse hellénistique de Prytanée, représentant l’Univers, le système solaire héliocentrique, des données astronomiques précises sur les constellations, les étoiles et la voie lactée, sur la position de notre Système solaire dans la Voie lactée, sur la structure et l’unité des matières et sur les transformations mutuelles de la matière, le monde connu des anciens et transmis à leurs descendants dans les hiéroglyphes du Temple de Jérusalem, puis aux anciens temples païens.

Keywords: hiérotopie, l’université hiérotopique, Temple de Jérusalem, architecture antique, architecture sacrée, architecture hébraïque, Prytanée, Isaac Newton, hermétisme.

References

Afonasin 2017 – Afonasin E. V. The “relics” of the past. Aristotle – the historian of philosophy. ΣΧΟΛΗ. Ancient Philosophy and Classical Tradition. 2017. 11. 2. P. 570–585. In Russian.

Afonasin 2018 – Afonasin E. V. Neoplatonic Asclepius: Science and religion at the crossroads of Aristotelian biology, Hippocratic medicine and Platonic theurgy. Studia Antiqua et Archaeologica. 2018. 23. 2. P. 335–351.

Afonasin, Afonasinа 2014 – Afonasin E., Afonasina A. The houses of philosophical schools in Athens. ΣΧΟΛΗ. Ancient Philosophy and Classical Tradition. 2014. 8. 1. P. 9–23. In Russian.

Alekseev, Alekseeva 2018 – Alekseev A. P., Alekseeva I. Yu. Philosophy of historical memory. Voprosy filosofii. 2018. 10. P. 67–76. In Russian.

Apressyan 2018 – Apressyan R. G. Towards conceptualization of morality in the early Modern Philosophy. Voprosy filosofii. 2018. 11. P. 35–46. In Russian.

Avanesov 2016 a – Avanesov S. S. Vision and knowledge in Aristotle’s philosophy. ΣΧΟΛΗ. Ancient Philosophy and Classical Tradition. 2016. 10. 2. P. 382–394. In Russian.

Avanesov 2016 b – Avanesov S. S. Visual anthropological connotations in Parmenides’ ontology (2). ΣΧΟΛΗ. Ancient Philosophy and Classical Tradition. 2016. 10. 1. P. 76–90. In Russian.

Avanesov 2018 a – Avanesov S. S. Jerusalem topic: Western Siberia / Lower Silesia. ΠΡΑΞΗMΑ. Journal of Visual Semiotics. 2017. 4 (14). P. 65–89. In Russian.

Avanesov 2018 b – Avanesov S. S. Urban space as anthropological phenomenon. ΠΡΑΞΗMΑ. Journal of Visual Semiotics. 2018. 2 (16). P. 10–31. In Russian.

Borisov 2018 – Borisov E. V. Hidden arguments of visual predicates. ΠΡΑΞΗMΑ. Journal of Visual Semiotics. 2018. 4 (18). P. 49–60. In Russian.

Charbonneau-Lassay 1970 – Charbonneau-Lassay L. The Symbolic Animals of Christianity. London, 1970.

Dillon 2017 – Dillon J. Paideia Platonikê: Does the later Platonist programme of education retain any validity today? ΣΧΟΛΗ. Ancient Philosophy and Classical Tradition. 2017. 11. 2. P. 321–332.

Donskikh 2016 – Donskikh O. A. Waves of Infinity in the Goblet of Imagination. Quaestio Rossica. 2016. 4. 4. P. 148–161.

Donskikh 2018 – Donskikh O. A. Splitting concepts: steps of reflection. ΣΧΟΛΗ. Ancient Philosophy and Classical Tradition.  2018. 12. 2. P. 402–425.

Force 1994 – Force J. E. Newton, the Lord God of Israel and Knowledge of Nature. Jewish Christians and Christian Jews. Ed. by R. H. Popkin and G. M. Weiner. Dordrecht, 1994. P. 131–158.

Goldish 1998 – Goldish M. Judaism in the Theology of Sir Isaac Newton. Dordrecht, 1998.

Kartsev 1982 – Kartsev V. P. Newton. Moscow, 1982. In Russian.

Manuel 1963 – Manuel F. E. Isaac Newton, Historian. Cambridge, MA, 1963.

Mede 1643 – Mede J. The Key of the Revelation, or the Synchronisme and Order of the Prophecies. London, 1643.

Morrison 2011 – Morrison T. Isaac Newton’s Temple of Solomon and His Reconstruction of Sacred Architecture. Basel, 2011.

Nam 2018 – Nam E. V. Space and time in the shamanic cosmos:
A semiotic perspective. ΠΡΑΞΗMΑ. Journal of Visual Semiotics. 2018. 2 (16). P. 175–194. In Russian.

Newton 1728 – Newton I. The Chronology of Ancient Kingdoms Amended. London, 1728.

Newton 1737 – Newton I. A Dissertation upon the Sacred Cubit of the Jews and the Cubits of the several Nations. Miscellaneous Works of Mr John Greaves, Professor of Astronomy in the University of Oxford. Vol. 2. London, 1737. P. 405–433.

Newton Harry Ransom Ms 132 – Newton I. Notes on the Temple of Solomon and a tabular comparison of measurement systems. Ms. 132 Harry Ransom Humanities Research Center.  University of Texas, Austin, USA. 1690s.

Newton MSS. Temp 3. Miss – Newton I. Notes on ancient history and mythology. MSS. Temp 3. Miss. Library of the American Philosophical Society, Philadelphia, Pennsylvania, USA. Early 1680s.

Newton Yahuda Ms 1 – Newton I. Untitled treatise on Revelation. Yahuda Ms. 1. National Library of Israel, Jerusalem, Israel. 1670s.

Newton Yahuda Ms 14 – Newton I. Miscellaneous notes and extracts on the Temple, the Fathers, prophecy, Church history, doctrinal issues, etc. Yahuda Ms. 14. National Library of Israel, Jerusalem, Israel. 1700s.

Newton Yahuda Ms 16 – Newton I. Rough draft portions of and notes for ‘Theologiæ Gentilis Origines Philosophicæ’ and ‘The Original of Monarchies’. Yahuda Ms. 16. National Library of Israel, Jerusalem, Israel. Late 1680s.

Newton Yahuda Ms 5 – Newton I. Theological notes. Yahuda Ms. 5. National Library of Israel, Jerusalem, Israel. 1700s.

Nugaev 2012 – Nugaev R. M. Copernicus revolution: Intertheoretical context. Voprosy filosofii. 2012. 3. P. 110–120. In Russian.

Prokopov 2019 – Prokopov K. Plato’s words of magic: Pharmakon and Epode. ΣΧΟΛΗ. Ancient Philosophy and Classical Tradition. 2019. 13. 1. P. 294–306. In Russian.

Pruzhinin 2019 – Pruzhinin B. Conversation as a fundamental problem of methodology of social-philosophical researches. Voprosy filosofii. 2019. 1. P. 51–55. In Russian.

Romanova 2015 – Romanova A. Yu. The transformation of the idea: From ‘ideal city’ to the ‘city of the future’. Architecture and the modern informational technologies. 2015. 1 (30). P. 1–22. In Russian.

Rosenau 1979 – Rosenau H. Vision of the Temple: The Image of the Temple of Jerusalem in Judaism and Christianity. London, 1979.

Shcheglov 2018 – Shcheglov D. A. The Mediterranean coast of Africa in Ptolemy’s geography and in the Stadiasmus of the Great Sea. ΣΧΟΛΗ. Ancient Philosophy and Classical Tradition. 2018. 12. 2. P. 453–479. In Russian.

Sharov 2013 – Sharov K. [Rev.:] L. V. Karasev. Gogol in the text. 2012. Voprosy filosofii. 2013. 8. P. 131–136. In Russian.

Sharov 2015 – Sharov K. What can a philosopher create in a game workshop? [Rev.:] D. N. Kavtaradze. Game workshop: Craft and art. 2013. Voprosy filosofii. 2015. 7. P. 210–215. In Russian.

Sharov 2019 – Sharov K. Ancient Rome and female administrators. ΣΧΟΛΗ. Ancient Philosophy and Classical Tradition. 2019. 13. 1. P. 106–114. In Russian.

Shok, Shcheglov 2019 – Shok N., Shcheglov A. Pythagorean legacy in medicine. ΣΧΟΛΗ. Ancient Philosophy and Classical Tradition. 2019. 13. 1. P. 307–314. In Russian.

Snobelen 2001 – Snobelen S. D. The Mystery of This Restitution of All Things: Isaac Newton on the Return of the Jews. Millenarianism and Messianism in Early Modern European Culture: The Millenarian Turn. Ed. by J. E. Force and R. H. Popkin. Dordrecht, 2001. P. 95–118.

Snobelen 2003 – Snobelen S. D. A time and Times and the Dividing of Time: Isaac Newton, the Apocalypse and 2060 AD. Canadian Journal of History. 2003. 38. P. 537–551.

Snobelen 2005 – Snobelen S. D. The True Frame of Nature: Isaac Newton, Heresy, and the Reformation of Natural Philosophy. Heterodoxy in Early Modern Science and Religion. Ed. by J. Brooke and I. Maclean. Oxford, 2005. P. 223–262.

Snobelen 2008 – Snobelen S. D. ‘Not in the language of Astronomers’: Isaac Newton, Scripture and the hermeneutics of accommodation”. Interpreting Nature and Scripture in the Abrahamic religions: history of a dialogue. Ed. by J. M. van der Meer and
S. H. Mandelbrote. Vol. 1. Leiden, 2008. P. 491–530.

Stukeley 1752 – Stukeley W. Memoirs of Sir Isaac Newton’s Life. Ed. by A. H. White. London, 1752.

Taylor 1967 – Taylor R. Architecture and Magic: Considerations on the Idea of the Escorial. Essays in the History of Architecture Presented to Rudolf Wittkower on his Sixty-fifth Birthday. In 2 vols. Ed. by D. Fraser et al. London, 1967. P. 89–94.

Yates 1979 – Yates F. A., Dame. Giordano Bruno and the Hermetic Tradition. Chicago, 1979.

Сведения об авторе

Константин Сергеевич Шаров
кандидат философских наук,
старший научный сотрудник.
Институт биологии развития имени Н. К. Кольцова
Российской академии наук.
Ул. Вавилова 26, Москва, Россия, 119334
E-mail: const.sharov@mail.ru

Для цитирования:
Sharov K. S. L’université hiérotopique comme une part de l’architecture sacrée dans l’historiographie d’Isaac Newton // Визуальная теология. 2019. № 1. С. 70–88.
https://doi.org/10.34680/vistheo-2019-1-70-88

Опубликован
2019-12-13
Раздел
Статьи